Professor Brian Wansink publiceerde een boek waarin hij beschrijft hoe restaurants en supermarkten je verleiden om meer te eten. Daarnaast legt hij ook uit hoe je je eigen keuken kan aanpassen voor een slanke lijn. Dit naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek waar hij 240 huishoudens en keukens heeft onderzocht. Vraag was in welke keuken er meer werd gegeten? We vatten de resultaten voor je samen in 7 tips voor een slimme keukenrichting om af te vallen.

1. Verwijder al het eten van het keukenblad, behalve fruit

Uit het onderzoek blijkt dat in keukens waar eten in het zicht werd bewaard meer werd gegeten. De vrouwen die een pak cornflakes op het aanrecht hadden staan wogen gemiddeld zelfs 9,5 kilo meer dan vrouwen die dit niet hadden. De tip is dus om al het eten uit het zicht te verwijderen, behalve het fruit.

2. Zorg voor een opgeruimde keuken

Het blijkt dat in een rommelige keuken 44% meer snacks worden gegeten dan in een keuken die netjes is. Zorg dus ten alle tijden voor een opgeruimde keuken. Verwijder dus alle extra keukenapparaten, kranten, speelgoed van de kinderen, etc.. uit het zicht.

slimme-keukeninrichting

3. Geen witte keuken!

Deze witte keuken is nog steeds de meest gekozen keukenopstelling, zoals we in dit artikel hebben uitgelegd. De volgende tip is dan ook nogal tegenstrijdig met de veel gekozen witte keuken. Een witte en lichte keuken stimuleert namelijk om meer te eten. Volgens Wansink zijn de beste kleuren goud, groen, blauw, beige en aardetinten. Ook een donkere keuken zou uit nodigen om langer in de keuken te verblijven en dus meer te eten.

4. Geen leefkeuken!

Aansluitend op de tip hierboven en opnieuw in tegenstrijd met een keukentrend is om juist geen leefkeuken te creëren. Volgens Wansink is het aan te raden om het eetgedeelte af te sluiten van de keuken. Een traditionele eetkamer is dus helemaal geen gek idee terwijl een leefkeuken is af te raden. Keukens met barretjes of loungegedeeltes met een tv zijn dus helemaal geen goed idee. Hoe meer je in de keuken bent, hoe meer je gaat eten.

5. Maak het koken makkelijker

Maak het voor jezelf makkelijk en prettig om een gezonde maaltijd te koken. Goede verlichting en een muziekje op de achtergrond zijn kleine aanpassingen die je zelf kunt doen. Maar een praktische keukeninrichting is in deze heel belangrijk. Zorg voor een logische indeling van spoelgedeelte, opslag, werkruimte en kookgedeelte en zorg er bijvoorbeeld ook voor dat de draairichting van de koelkastdeur handig is. Lees de tips voor een praktische keukeninrichting of laat je adviseren in de showroom!

slimme keukeninrichting

6. Eten slim opbergen

Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk om gezond te eten. Leg ongezond eten achterin de voorraadkast of richt bijvoorbeeld een aparte voorraadkast in voor het ongezonde eten. Je zorgt dat het gezonde eten binnen handbereik is en het eerste is wat je ziet als je de voorraadkast opentrekt.

7. Gebruik kleinere borden

We hebben de neiging om eten op te scheppen tot dat het bord vol is. Een bord met een diameter van een paar centimeter minder dan je huidige bord zorgt ervoor dat je net iets minder, maar waarschijnlijk wel voldoende, eet. Kies dus niet voor een te klein bord want dan ga je juist weer meer eten. Volgens Wansink is een bord met een diamter van 22 tot 25 centimeter perfect!

Bron: Houzz